Whatsapp integratie afsprakensoftware
De effecten van no shows
Niet komen opdagen voor een afspraak heeft voor veel organisaties nadelige gevolgen. Voordat die afspraak zou plaatsvinden is er namelijk tijd in gestoken om het moment voor te bereiden, er is een tijdslot voor de klant vrijgehouden, er is rekening gehouden met de aanwezigheid van bijvoorbeeld specialisten of andere deskundigen en in bepaalde gevallen zijn er ook materialen klaargelegd. En dan hebben we het nog niet over de daaropvolgende processen.
Enorme kosten
Een groot ziekenhuis becijferde dat ruim 5% van alle afspraken leidde tot no show. Dat bracht enorme kosten met zich mee (meer dan €1.000.000,-). Het alternatief was om alle mensen ruim van tevoren te bellen, maar de inzet aan arbeid en de daarbij behorende kosten waren dan niet te overzien.
Het belang van notificaties
Om het aantal no shows te voorkomen was het in onze afsprakensoftware al mogelijk om gebruik te maken van de twee meest logische kanalen: e-mail en sms. Beide zijn laagdrempelig en komen vrijwel altijd aan bij de klant. In een enkel geval belandt een afspraakherinnering tussen de ongewenste e-mail. Per kanaal kunnen afzonderlijke berichten worden ingesteld. Het verzenden gebeurt automatisch op elk gewenst moment van de dag. En dat op verschillende intervallen. Dankzij die herinneringen is het mogelijk om het aantal no shows omlaag te brengen.
Whatsapp toegevoegd
Nu is er een nieuw kanaal bij gekomen: Whatsapp. Veel mensen gebruiken het om een berichtje te sturen aan hun vrienden en familie. Een plek waar veel chats worden bewaard. U kunt daar met uw organisatie tussen komen. Het bericht is in één richting; van uw organisatie naar de klant. De klant kan dus alleen berichten ontvangen, niet reageren. Er hangt een kostenstructuur aan vast die vergelijkbaar is met sms.
Licentiemodel
De integratie van Whatsapp is onderdeel van de standaard functionaliteit. U moet zelf zorg dragen voor een abonnement bij een provider, zoals MessageBird of Spryng.